Special Task Force dla (t)opornych

Autor: Slawek

Wprowadzenie

Special Task Force, zwane w skrócie STF, to seria sześciu wysokopoziomowych misji drużynowych, których ukończenie i powtarzanie przekłada się na jedne z najlepszych nagród dostępnych w Star Trek Online. Gracze o STF zostają poinformowani wraz z osiągnięciem poziomu 45, za sprawą misji zgłoszenia się na DS9 celem otrzymania briefingu i wszelkich niezbędnych szczegółów.
Niestety, wydawać by się mogło, że obecne tam dialogi czyta do końca raczej niewielki procent grających, którzy zamiast tego wolą zasypywać chaty i fora stale tymi samymi pytaniami, bądź też bez zastanowienia rzucają się na głębokie wody. Właśnie z myślą o nich (a także o zdrowiu psychicznym pozostałych…) powstał poniższy poradnik, w którym znajdziecie wszelkie niezbędne informacje dotyczące Special Task Force, a także szczegółowe opisy ukończenia poszczególnych misji, wraz z uwzględnieniem celów opcjonalnych.

Misji Special Task Force jest osiem – cztery kosmiczne (Space) i cztery naziemne (Ground). Każda z nich grywalna jest na poziomie Normal oraz Elite, z czego ten drugi dostępny jest tylko i wyłącznie dla graczy, którzy osiągnęli maksymalną rangę (50 lvl). Do misji dołączyć się można za sprawą PvE Queue, zapisując się do kolejki z losową ekipą, bądź też tworząc własną instancję i zbierając drużynę samodzielnie.

Gracze, którzy przyzwyczaili się do niezbyt wygórowanego poziomu trudności Star Trek Online powinni mieć jedno na uwadze, zanim dołączą do którejkolwiek misji STF – to nie są przelewki i nawet poziom Normal może przysporzyć niemałych problemów jeśli drużyna będzie źle przygotowana. Zaleca się tym samym, aby gracze stonowali z ambicjami i w pierwszej kolejności zapoznali się z poziomem Normal, zanim w ogóle zaczną myśleć o Elite – szczególnie w przypadku misji naziemnych.

Zalecany ekwipunek Space

  • Misje STF rozgrywające się w kosmosie, to w pierwszej kolejności siła ognia. Choć zadania te wymagają odrobiny planowania i koordynacji działań, tak chcąc nie chcąc im większy DPS drużyna będzie posiadała, tym szybciej zaliczy całość. Zdolności specjalne innych profesji czy okrętów niż taktyczne nadal będą przydatne w pewnych okolicznościach, ale jeśli ktoś przywykł do latania jako 100% healer czy support, to w tym przypadku może nie mieć zbyt wiele do roboty. Szczególnie, że przeciwnicy, którym przyjdzie stawić czoła nierzadko mają zwyczaj kompletnie ignorować działanie niektórych umiejętności oficerów mostka. Nie ma tutaj jednego słusznego ułożenia broni, który najlepiej przyczyni się do zaliczenia misji, ale naturalnie im większy jesteście w stanie wygenerować dmg, tym lepiej.
  • Poza DPSem warto zainteresować się umiejętnościami spowalniającymi, bądź odpychającymi wrogów, jak na przykład Gravity Well, Tractor Beam, Tractor Beam Repulsors, Eject Warp Plasma, Theta Vent Radiation, czy Graviton Pulse. Będą one szczególnie przydatne w zaliczeniu niektórych celów opcjonalnych.
  • Podczas rozgrywki na poziomie Elite KONIECZNE jest posiadanie zapasu Componentów, potrzebnych do naprawy wszelkich uszkodzeń otrzymywanych przy okazji zgonu. Nadmiar takich obrażeń może znacząco zmniejszyć efektywność okrętu, a co za tym idzie, efektywność drużyny. Tym samym wszyscy gracze biorący udział w STFach powinni nauczyć się, że po każdym zgonie otwierają okno statusu (domyślnie U) i klikając w wymowną czerwoną ikonkę natychmiast naprawiają otrzymane uszkodzenia. Można tak czynić już po wyświetleniu Respawn Timera, a regularna naprawa obrażeń typu Minor i Major sprawi, iż Critical w ogóle się nie pojawią.
    Componenty typu Minor i Major można zakupić u sprzedawcy w stoczni, w zakładce Consumables. Co ciekawe, nie trzeba zabierać ich zawsze ze sobą na misję, lecz można trzymać zapas w banku osobistym – będą one normalnie działać po otwarciu okna napraw.

Zalecany ekwipunek Ground

  • Misje naziemne mają zwyczaj być znacznie bardziej wymagające, niż kosmiczne, a co za tym idzie, przygotować należy się dwa razy bardziej dokładnie. Jako, że walczyć nam przyjdzie z Borg, zdecydowanym musem jest posiadanie Remodulatora broni. Jego podstawowy wariant można w każdej chwili pobrać z replikatora okrętowego. Ulepszona wersja dostępna jest po skompletowaniu odpowiedniej ilości materiałów u jednego z oficerów w Defera Invasion Zone, a ostatni, najlepszy typ, stanowi 3-piece set bonus jednego z trzech unikatowych setów naziemnych – Omega Force, MACO i Klingon Honor Guard.
  • Także podobnie jak w przypadku misji kosmicznych, na poziomie Elite KONIECZNE jest posiadanie zapasu Regeneratorów do leczenia obrażeń otrzymywanych podczas zgonu postaci. Zasada ich użytkowania i gospodarowania jest identyczna jak w przypadku Componentów.
    Minor i Major Regenerator można zakupić u sprzedawców oferujących naziemne Consumables, np. w Earth Space Dock obok krawca.
  • W kwestii uzbrojenia wiele zależy od misji. Jednym z bardziej preferowanych wyborów jest posiadanie Pulsewave Assault, ze względu na pokaźną ilość obrażeń zadawaną kilku wrogom jednocześnie. Ewentualnie można pokusić się o broń typu Blast Assault, bądź też któryś z unikatów za misje Featured Episodes, jak na przykład [Synchronic Proton Distortion Prototype Assault Rifle], bądź też [CRM 200]. W niektórych przypadkach należy mieć także w zapasie broń dalekiego zasięgu – sugerowany Split Beam lub Sniper Rifle.
  • Oprócz tego gracze powinni mieć przy sobie zapas Hypospray’ów i/lub Shield Charges. Drony Borg, o bossach nie wspominając, zadają pokaźną ilość obrażeń, w związku z czym czasami lepiej jest użyć środka leczącego, aniżeli tracić cenny czas czekając, aż wskrzesi nas ktoś z drużyny.
  • Inne przydatne urządzenia naziemne, to Tribble of Borg, zwiększający obrażenia zadawane dronom; Ophidian Cane, który okaże się przydatny przy zwalczaniu większych grupek przeciwników, a także podczas próby zaliczenia niektórych celów opcjonalnych; oraz Shard of Possibilities i różnego rodzaju Combat Pety, ze szczególnym naciskiem na klingońskiego Mugato, dostępnego jako jedna z możliwych nagród w Ferengi Lock Box. Nie zaszkodzi zabrać ze sobą także „zużywalnych” granatów dostępnych z niektórych misji i dropów.

Need/Greed/Pass
Czy tego chcecie czy nie, grać będziecie w drużynie, a co za tym idzie, wszelkie przedmioty do zebrania z wrogów pojawiać się będą w osobnym okienku, z trzema opcjami – Need, Greed oraz Pass. Niby nazwy są wystarczająco wymowne, ale warto mimo wszystko wyjaśnić kilka kwestii z tym związanych.

  • Need – czyli z angielskiego „potrzeba” – wybierane naturalnie w przypadku przedmiotów, które wiecie, że wykorzystacie w celach innych niż sprzedaż. Need ma zawsze priorytet nad Greed.
  • Greed – czyli z angielskiego „chciwość”, „zachłanność” – wybierane w przypadku przedmiotów, których nie potrzebujecie, lecz którymi nie pogardzicie, chociażby w celu odsprzedania vendorowi za tę drobną sumkę EC. Greed ma niższy priorytet niż Need, w związku z czym wystarczy, aby jedna osoba zaznaczyła Need, a wszelkie głosy na Greed są unieważnione.
  • Pass – czyli w wolnym tłumaczeniu „pominięcie” – wybierane jeśli dany przedmiot w ogóle Was nie interesuje i nie chcecie być w ogóle brani pod uwagę podczas jego losowania.

Przyznawanie przedmiotu odbywa się na zasadzie losowania. Need zawsze bierze górę nad Greed, co od zawsze stanowi zmorę podczas rozgrywki z nieznajomymi. Bądźcie przygotowani, że przy okazji losowego teamu ludzie będą zaznaczać Need na wszystkim – choćby najbardziej bezużytecznej konsoli Mk IX. Nie na tym jednak system ten polega i jeśli idziecie w znajomym, bądź też lepiej zorganizowanym gronie, to lepiej trzymać się oryginalnych zasad.

Specjalne nagrody i ich wykorzystanie:
[TBC]

Dodatkowe wskazówki i porady ogólne
[TBC]

Następny rozdział