Pierwsze kroki w Star Trek Online

Autor: Piotr

Pierwsze misje

Teraz jesteście gotowi i możecie ruszyć do walki. Dosłownie, bo przed Wami przewodnik, który rzuci Was w sam środek potyczki z Borg. Ta seria misji oznaczonych jako „Tutorial” nauczy Was podstaw na temat poruszania się, walki, interakcji z otoczeniem i ekwipunku. Pamiętajcie, czytając tutoriale, unikniecie wielu kompromitujących pytań w przyszłości. Wasza nauka nie skończy się po dotarciu do Ziemi i przekazaniu Wam przez admirała dowodzenia nad pierwszym okrętem, ale zanim o tym, przyjmijcie kilka wskazówek:

  • Jeśli poczujecie się zagubieni, to w większości przypadków z opresji wybawi Was okno mapy (klawisz ‚M’). Nie tylko wskaże obszar, gdzie jest cel Waszej misji, ale też, gdy będziecie w otwartym kosmosie (sector space), to dzięki zakładkom znajdziecie każdy sektor i układ, do jakiego zostaniecie wysłani. W oddzielnych lokacjach do dyspozycji będziecie mieli też swego rodzaju kompas.

    FRhWxPT.png

  • Znajdujący się przy minimapie przycisk pozwoli Wam opuścić lokację, w której się znajdujecie – czyli przesłać się na okręt lub opuścić układ – ale można go też użyć do przerwania misji, np. gdyby jej skrypty się zawiesiły (czasem się to zdarza). Pamiętajcie jednak, że potem najczęściej wrócicie na początek danej lokacji.
  • Na początku nie ma potrzeby wydawać zdobytych środków. Ekwipunek zdobywany na misjach od wrogów (loot) i nagrody za ich ukończenie zapewnią Wam wszystko, co niezbędne do czasu osiągnięcia najwyższego poziomu. Dopiero wtedy warto rozważyć zakupy.
  • Przejrzyjcie opcje. Znajdziecie tam ustawienia klawiatury i myszy (Keybinds), wiele opcji wyświetlania, a nawet oszczędzicie nieco pracy Waszemu komputerowi (sekcja Troubleshooting w zakładce Video). Możecie też swobodnie zmieniać ułożenie elementów ekranu (Rearange HUD).

    optionsd.jpg

Wraz z awansowaniem na kilka pierwszych poziomów doświadczenia pomiędzy misjami otrzymacie zadania, które przedstawią Wam różne mechanizmy w grze.

  • Poziom 3 – zadania „Outreach” i „The Needs of the Many” zaprowadzą Was do pierwszego sektora eksploracyjnego, Delta Volanis Cluster. Tam Waszym celem będzie dostarczyć pomoc jednej z planet, ale – o czym nie zostaniecie poinformowani – by to zrobić, należy trafić na misję „Aid the Planet”, odwiedzając losowo generowane układy (Explore System) i dostarczyć potrzebny towar (można go zreplikować, będąc na miejscu, replikator znajdziecie w oknie inwentarza). Nie ma gwarancji, jak szybko ową misję znajdziecie, dlatego przy braku szczęścia można odłożyć to zadanie na później, wykonać je przy okazji misji eksploracyjnych lub po prostu porzucić – nie będzie to miało konsekwencji dla dalszej gry.

    replicator.jpg

  • Poziom 4 – „Scientific Mandate” i „Research & Development” to zadania, dzięki którym traficie do Memory Alpha i dowiecie się, jak działa crafting.
  • Poziom 5 – zadania „Medical Attention”, „Out of Commission” i „A Difficulty Decision” przekażą Wam wiedzę na temat leczenia ran, naprawy uszkodzeń i ich związku ze zmianą poziomu trudności.
  • Poziom 6 – „Neutral Zone Diplomacy” pokieruje Was do K7, stacji na froncie klingońskim, gdzie otrzymacie pierwsze misje PVP.

A czym właściwie możecie zajmować się w grze, by zdobywać kolejne poziomy i później, gdy osiągniecie najwyższy? Możliwości wbrew pozorom jest niemało.

  • Epizody – czyli misje fabularne. Zwykle nie są zbyt trudne ani bardzo złożone, ale pokażą Wam kolejne wydarzenia w uniwersum Star Trek Online. Znajdziecie je w zakładce Episodes, w panelu misji (klawisz „J”). Dają dużo punktów doświadczenia i jeśli skupicie się tylko na nich, to osiągniecie najwyższy poziom na długo przed ich ukończeniem.

    episodesv.jpg

  • Misje dyplomatyczne – jedne z najbardziej startrekowych zadań w grze, wymagające pokojowego rozwiązania problemu a nie walki. Więcej o misjach dyplomatycznych, m.in. o tym gdzie je znaleźć i jak je przejść, dowiecie się w naszym Poradniku dyplomaty.
  • Misje dla wielu graczy, czyli Fleet Actions – kilkuetapowe zadania dla nawet 20 graczy.
  • Misje Special Task Force, potocznie zwane STFami to coś dla graczy nieco bardziej ambitnych. Te pięcioosobowe zadania wymagające zgranej drużyny i ścisłej współpracy, a nie tylko strzelania w kolejnych wrogów.
  • Crafting – tworzenie nowych, coraz lepszych przedmiotów da Wam zajęcie na dłuższy czas, choć pewnie potraktujecie je dorywczo. Przedmioty stworzone w ten sposób nie dadzą Wam wielkiej przewagi nad innymi graczami, ale jeśli lubicie zbierać różnego rodzaju próbki (Data Samples), to dzięki craftingowi możecie spróbować zarabiać na Exchange.
  • PvP (Player vs Player), czyli system rozgrywki przeciwko innym graczom nie jest mocno rozbudowany, ale pozwala na starcia pięcioosobowych grup na kilku arenach i dwóch mapach z konkretnym zadaniem. Dostępne są też dwie „otwarte” misje w bloku Eta Eridani (układy Kerrat i Otha), w których rywalizujące frakcje muszą pokonać Borg.

    pvpc.jpg

  • Duty Officers – dostępny od poziomu 6 system załogi okrętu to źródło punktów doświadczenia, różnych walut, przedmiotów, a także oficerów, których zdolności ułatwią Wam potyczki. Szukając zleceń dla DOffów, wielokrotnie przemierzycie wszystkie znane sektory, a wykonywanie łańcuszków misji może Wam dać wiele okazji do zarobku, nie mówiąc o frajdzie, jeśli macie w sobie coś z kolekcjonera. DOffy to też jeden z ważniejszych powodów odwiedzania pokładów Waszego okrętu – dostaniecie się tam poprzez opcję „Visit Starship bridge” z menu pod mapą.

    menuyt.jpg

  • Coraz to nowsze okręty, te otrzymywane podczas awansowania jak i kupowane później sprawią, że nieraz będziecie wypróbowywać różne konfiguracje broni i wyposażenia, by być efektywniejszymi. Zanim jednak zaczniecie dążyć do doskonałości, poznajcie podstawowe informacje o okrętach.
  • Bridge Officers, czyli oficerowie mostka to jeden z najważniejszych elementów gry. Będą świetnym wsparciem podczas walki na ziemi i w kosmosie, ale dobór samych oficerów jak i ich zdolności będzie wymagał poświęcenia czasu na ich poznanie i opracowanie własnego stylu rozgrywki.
  • Wprowadzony w sezonie 7. system reputacji da Wam możliwość dalszego rozwoju postaci po osiągnięciu 50. poziomu. Zdobywanie przychylności różnych frakcji pozwoli Wam na zakup unikalnego ekwipunku i uzyskanie nowych zdolności.
  • Przynależność do floty da Wam możliwość udziału w różnych projektach, np. rozbudowie bazy czy ambasady. Wasz wkład w nie sprawi, że otrzymacie dostęp do nowego wyposażenia, lepszych okrętów i oficerów.

Poprzedni rozdział Następny rozdział